De Amerikaanse voorverkiezingen worden druk gevolgd door de media. Naast radio, televisie en geschreven media is internet meer dan ooit een belangrijk mediakanaal geworden. Vooral op filmpjessites zoals Youtube wordt je overrompeld met informatie over de primaries. Presidentskandidaten gebruiken dit medium om campagne te voeren. Soms zelfs zonder medeweten van de kandidaat zelf.
Zo kreeg Democraat Barack Obama de opvallende steun van een niet-onknappe vrouwelijke fan, de ondertussen wereldberoemde ‘Obama-girl’. In dit filmpje bespreekt en bezingt een vrouw haar liefde voor de democratische kandidaat. Na amper vier dagen op Youtube was het filmpje al meer dan een miljoen keer aangeklikt.
Ook de Republikeinen maken gretig gebruik van Youtube & co om hun campagne te promoten. Deze reclamespot van kandidaat Mike Huckabee gebruikt humor en de celebrity factor om zijn campagne aan te prijzen. Acteur Chuck Norris wordt met enige ironie als het beste initiatief voor veiligheid gepresenteerd.
Maar het kan er ook bitsig aan toe gaan op het internet. De filmpjessites op het web worden soms gebruikt om een tegenkandidaat aan te vallen. Vorig jaar verscheen er op Youtube een clip die geïnspireerd is op het boek ‘1984’ van George Orwell. In die clip spreekt Hilary Clinton een publiek toe als Big Brother. Het filmpje eindigt met reclame voor Obama en toont aan hoe kunstmatig het taaltje van Clinton wel is. Het campagneteam van Obama ontkende alle betrokkenheid.
Ondertussen is de traditionele media in zee gegaan met de filmpjessites. Vorig jaar sloegen CNN en Youtube de handen in elkaar en organiseerden samen debatten die op beide kanalen werden uitgezonden. Door filmpjes in te zenden naar de organisatie van Youtube kon men ook vragen voorleggen aan de presidentskandidaten. De debatten en andere reportages omtrent de voorverkiezingen kan je terugvinden op Citizentube, de politieke arm van Youtube en op dit adres: http://youtube.com/debates
Geen opmerkingen:
Een reactie posten